INTO business meets Pro Schoon

July 17, 2022

“Schoonmaakbedrijf Proschoon is niet beter of slechter dan onze concullega’s, maar wel anders. We vinden dat ieder mens het verdient om een échte baan te hebben. Daarom geven we mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt de mogelijkheid om professional bij Proschoon te worden. Wij helpen hen bij het vinden van een passende werkplek en geven hen de begeleiding die zij verdienen.”

'Onze winst is de ontwikkeling van onze medewerkers'

Was getekend: Nico de Goede (58) en Nico Vonk (64). Zij zijn, zoals ze zelf zeggen, gepassioneerde vakidioten met ruim 35 jaar ervaring in de schoonmaakbranche. “Meedoen in het arbeids- proces biedt structuur en zingeving. Dat zorgt voor tevreden medewerkers en dus tevreden klanten. Wij werken graag voor opdrachtgevers die bewust een beroep doen op de medewerkers van Proschoon omdat zij de toegevoegde waarde zien. Zij mogen zich met recht een sociaal ondernemer noemen; dankzij hen wordt de arbeidsmarkt inclusiever.”

Volwaardig deelnemer
Proschoon, dat louter met de milieuvriendelijke schoonmaakmiddelen van Evie Bleu werkt, ziet het als haar missie om medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt te helpen een volwaardig deelnemer te worden van de werkwereld. Nico de Goede: “Onze mensen kunnen heel goed zelfstandig werken, zolang we hen goed begeleiden en ondersteunen. Wij richten ons niet op hun beperkingen, maar op wat zij wél kunnen. Dan verdwijnen afstanden. Winst maken is niet ons primaire doel, onze winst zit in de ontwikkeling van onze medewerkers. In veel gevallen blijken zij dan net zo goed of soms zelfs beter te presteren dan andere werknemers. Bedenk dat onze medewerkers zeer gemotiveerd zijn en heel trots zijn als zij mogen bijdragen aan het succes van een organisatie.”

De mensen van Proschoon, zo krijgen de Nico’s vaak terug van opdrachtgevers, beïnvloeden de werksfeer op een positieve manier. Nico Vonk: “Door op concrete wijze invulling te geven aan je diversiteitsbeleid dragen werkgevers actief bij aan een socialere wereld. Dat wilt toch iedereen? Steeds meer werkgevers ervaren hoe het is om met een collega met een beperking te werken. Door die beperking te normaliseren, zorgen we er samen voor dat zij meer kansen op de arbeidsmarkt krijgen.”

Intrinsiek
Op 1 april 2015 ging de Wet Banenafspraak en Quotum Arbeidsbeperkten in. Sindsdien moeten werkgevers een bepaald percentage banen aan mensen met een ziekte of handicap geven. Als het aantal banen voor mensen met een arbeidsbeperking landelijk achterblijft, kunnen werkgevers met 25 of meer werknemers een boete krijgen: de quotumheffing. Maar dat zou volgens de Nico’s niet de reden moeten zijn waarom organisaties en bedrijven voor Proschoon kiezen: “We zoeken ondernemers die intrinsiek wat hebben met onze doelgroep. Onze medewerkers werken niet alleen met hun handen, maar vooral met hun hoofd en hart. Geef hen de ruimte om hun werk naar eigen inzicht in te delen en extra service te verlenen. Dat maakt ons zo anders dan veel andere bedrijven; dát is ons onderscheidend vermogen. Als ik morgen de nieuwste stofzuiger koop, dan koopt overmorgen de concullega diezelfde stofzuiger, maar onze medewerkers kun je niet kopiëren. Die zijn uniek.”

Dat is de reden waarom medewerkers van Proschoon niet in de avonduren op een verlaten industrieterrein schoonmaken terwijl er verder niemand is. “Want iedereen moet aangehaakt blijven in onze samenleving. Sta daarom open voor de mogelijkheid om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt hun werk te laten doen terwijl jouw personeel met andere werkzaamheden bezig is. Zie de kansen die onze medewerkers bieden. Het is een samen- en wisselwerking. Als onze mensen tevreden zijn, zijn onze klanten dat ook.”

Win-win situatie
Niettemin zijn er wensen. “Wij begrijpen het dat je geen stofzuiger moet aanzetten als iemand met een belangrijk telefoontje bezig is. Daarom beginnen we meestal met een proefperiode; zo’n pilot is nagenoeg altijd succesvol. De klantbeleving schiet omhoog en de ervaring leert dat de overlast minimaal is. Er wordt schoongemaakt op het moment dat er behoefte aan is. Als je in een restaurant gaat eten, vind je het fijn dat de tafelvlekken van de voorgangers zijn afgenomen. Zo vinden de medewerkers van onze klanten het ook fijn om dat hun werkomgeving schoon is en blijft, zeker na de COVID-19-periode. Door het persoonlijke contact met onze mensen zij zijn bereidwilliger om hun eigen plek opgeruimder en schoner te houden. Het is dus een win-win situatie.”

Meer nieuws