Museum Broekerveiling
Ontdek hoe vrijwilligers, medewerkers en Proschoon samenwerken aan een schone en gastvrije omgeving voor bezoekers.
Wouter van Assendelft, project-, marketing- en financieel manager van het museum, deelt zijn ervaring over de succesvolle samenwerking met Proschoon: "Onze samenwerking met Proschoon heeft gezorgd voor een schoon en net museum, waarin vrijwilligers, medewerkers en Proschoon samen werken. In het begin ontbrak het aan continuïteit en structuur in onze schoonmaakactiviteiten, omdat we zelf de schoonmaak invulden met vrijwilligers en eigen medewerkers. Gezien de omvang van ons museum leek het ons logisch om een extern bedrijf in te schakelen. De missie van Proschoon, om mensen een kans te geven die langs de zijlijn staan, sloot perfect aan bij ons museum."
Lokaal (maatschappelijk) verbonden
Maatschappelijke betrokkenheid staat centraal bij Museum Broekerveiling. “Ons museum wordt gedragen door onze medewerkers en 200 vrijwilligers, die affiniteit hebben met de tuinderscultuur in de buurt,” legt Wouter uit. “We bieden ook kansen aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, zoals in onze horecagelegenheid. Als stichting zonder winstdoelstellingen stellen we ons museum beschikbaar voor lokale initiatieven, zoals dagbesteding voor bejaarden of als oefenlocatie voor lokale koren. We zijn sterk verbonden met de lokale gemeenschap.”
Continuïteit en structuur
De samenwerking met Proschoon heeft bijgedragen aan een gestroomlijnde schoonmaakroutine. “Onze eigen medewerkers en vrijwilligers houden het museum dagelijks schoon, terwijl Proschoon zich bezighoudt met het grotere werk. De vaste schoonmaakploeg van Proschoon ondersteunt ons wekelijks, met extra reiniging in het hoogseizoen. Het resultaat is een schoon en net museum, waarin vrijwilligers, medewerkers en Proschoon samenwerken.”
Nu, een jaar later, is de schoonmaak een goed geoliede machine geworden. De dames van Proschoon hebben een vaste routine: 's morgens starten ze met het schoonmaken van de toiletten, zodat deze fris zijn voor alle museumbezoekers en collega's. Daarna volgen de publiek toegankelijke ruimtes zoals het winkeltje, de centrale hal, kantoorruimtes en vergaderruimtes. Wouter blikt terug op de startfase en de verbeteringen die hebben plaatsgevonden: “In het begin waren er wat wisselingen, maar nu heeft zich een vaste ploeg gevormd die zich heel natuurlijk door het pand beweegt. We zijn blij dat er een structuur is ontstaan in de schoonmaak van ons museum. Wat wij ook erg prettig vinden, is de korte lijn met de rayonmanagers. Via een whatsapp-berichtje of belletje kunnen we snel schakelen.”
Veelgestelde vragen
Staat je vraag of antwoord er niet tussen? Neem dan contact op via de onderstaande button.